Ezt tedd a téli hónapokban, ha nem akarod szereléssel kezdeni az idényt!
Nagyon sok motor hidegben, vagy akár a szabadban hagyva vészeli át a téli hónapokat. Sokat tehetünk azért, hogy a gépek állagát ez idő alatt a lehető legkevesebb károsodás érje. Tanácsainkat évtizedek motoros tapasztalata adta. Százezreket spórolhatsz egy kis odafigyeléssel!
Ellenőrizd az akkut! A téli hónapokban az akkumulátorok képesek annyira lemerülni, hogy néhány hónap múlva már abszolút nem vesznek fel áramot, így a kukában végezheti akár egy ősszel frissen vásárolt akku is. (A szabadban, hidegben tárolt motoroknál hatványozottabban jelentkezik ez a probléma.)
/Havonta egyszer érdemes kb. egy negyed vagy fél órára töltőre kötni az akkumulátort, amikor lehetőség szerint plusz fokokat mutat a hőmérő. Ha a sav pezsegni kezd, nincs szükség további töltésre./
Nézd meg a gumit! A több hónapos leállás és a hideg miatt a guminyomás is jelentősen csökkenhet. Ha a motor középsztenderdes, akkor különösebb bajt nem okoz az alacsony nyomás (legfeljebb tavasszal nem lehet kitolni a helyéről pumpálás nélkül). Viszont, ha csak az oldalsó letámasztón áll, könnyen előfordulhat, hogy a leengedett külső a motor súlyától tavaszra eldeformálódik, kirepedezik.
/A leállás idejére nyugodtan pumpáld a gumikat 2-4 tized Bárral az üzemi nyomás fölé./
Pörgesd át a láncot! Főleg a szabadon, vagy párás helyen tárolt motoroknál fontos az időközönkénti láncellenőrzés. Az ősszel kellőképpen lezsírozott láncokat is néhány hónap alatt úgy megfoghatja a rozsda, hogy tavasszal a legmárkásabb csavarlazítókkal sem tudod többé áthajtani a hátsó kereket.
/Ha a láncon már induló rozsdát találsz, akkor először egy kis petróleumos sprayjel érdemes kezdeni, utána azt letörölve jöhet egy újabb zsírréteg./
Indítsd be! Havonta egyszer legalább ez is ajánlott. A többhengeres négyüteműeknél leállításkor szinte biztosan nyitva marad egy szelep, amin utat talál magának a párás levegő, ami a hengerfal átrozsdásodásához vezethet tavaszig. Az indítással a motor új olajfilmet ken fel a henger falára, ami néhány hétig ismét védi a belső alkatrészeket. A kétüteműek résvezérlése vagy vezérlőtárcsája is beengedi a rozsdát okozó hideg párát.
/Ellenőrizd a fagyállót, olajszintet, utána indíts, lehetőleg plusz fokot mutasson a hőmérő. Ha üzemmeleg állapotig járatod a motort, akkor a gyújtógyertyát sem szennyezi el, a következő járatás is zökkenőmentes lesz. Zárt, vagy rosszul szellőző helyiségben indítani, füstgáz-mérgezés veszélye miatt, tilos! (Simsont is :-) )/
(Jelen cikk írója a szakszerűtlen kezelésből eredő meghibásodásokra semmilyen garanciát nem vállal. Tehát, ha valamiben nem vagy biztos, inkább kérdezz meg egy tapasztaltabb motorost!)
(Photos: David Bridger &Peter Shanks CC 2.0 content)
Nyomj egy lájkot, ha tetszett!