2016. nov 12.

Kanyargós egynapos Komárom-Esztergom megyében

írta: freestyle motor
Kanyargós egynapos Komárom-Esztergom megyében

motor-cco_1280.jpgHa a Pilis és a Visegrádi-hegység már a könyöködön jön ki, de nincs kedved az M3-ason bömböltetni a motort, amíg a Mátráig érsz, akkor jó alternatíva lehet ez a gerecsei kiskör, ami kitűnő minőségű betonjával és izgalmas kanyarjaival hívja fel magára a figyelmet. A gyakori szűk kanyarok miatt, alacsonyabb teljesítményű motorokkal is élvezetes a túra, és annyi a látnivaló, hogy évente akár több alkalommal is érdemes végigjárni.

Budapest-Esztergom

A fővárost Pomáz felé elhagyva hamar magunk mögött tudhatjuk a bedugult vasúti átjárók és körforgalmak világát. A Dobogókő alatt Esztergomba vezető utat bringások, tájfutók és Suzuki altatósok közt, mérsékelt tempóban szoktuk megtenni, általában egy rövid pihenőt közbeiktatva.wp_20160605_12_19_34_pro.jpg

Kezdőknek és ezen a terepen járatlanoknak azért leírom, hogy az utóbbi években – főként az esztergomi oldalon – autós és kisbuszos szokás lett, hogy levágják még a beláthatatlan kanyarokat is. így egy záróvonal környékére tervezett kanyarív közepén könnyen szembekerülhetsz egy négykerekűvel. A hatás garantált, ha olyan sebességgel érkezel, hogy már nem tudsz korrigálni.

Látnivalók az útszakaszon: Holdvilág-árok (hosszabb túra, végén egy barlanggal, illetve csapadékos időjárást követően egy magas vízesés is kialakul. Ha nincs számottevő víz, egy vaslétrán lehet feljutni a szurdokká szűkült árok tetejére). Dobogókő (kilátó, síház, turistaház és büfék).

Esztergom-Tarján

Esztergomot Tát irányában hagyjuk el, a 11-es úton. Ezért az esztergomi nagy körforgalomnál, ha a timpanonos templommal szemben állunk, akkor annak jobb oldalán kell lekanyarodni. Tát falujába kicsit zűrös az átjárás. Onnan hogy a 11-es út a 117-esbe torkollik, csak néhány kilométert kell megtenni nyugati irányba és máris látszik a Tát irányába lekanyarodó sáv. Ahogy a faluban elérjük a régi 10-es utat, jobbra kell kanyarodni, majd az első lehetőségnél balra. Rögtön egy vasúti átjárón hajtunk át Bajna-Tatabánya irányába.wp_20160804_13_27_17_pro.jpg

Tátot elhagyva a túra legélvezetesebb motoros részéhez érünk, a kanyarok Tatabánya felé haladva egyre kisebb ívűek és trükkösebbek lesznek. A beton és az úttest szinte tökéletes, némely helyen egy vékony hosszanti belemarástól eltekintve, ami néhány régebbi motortípus első kerekét eltérítheti. A kanyar-orgia egyébként a tatabányai 1-es út kereszteződéséig szinte folyamatos, ha valaki erre szeretne tovább motorozni. Mi Héregnél, egy hosszú húzós egyenes szakasz közepén szoktunk lekanyarodni a második pihenőre és egy kávéra a késő délelőtti órákban. Úgy ötven méterre a főúttól, egy kényelmes kerti kiülő, kavicszúzalékkal szórt parkoló és szép kis vendéglátóhely (sportpálya és tábor is) várja az arra utazókat. Az éttermet elhagyva a főútra visszakanyarodva folytatjuk az utat Tarjánig, ahol Tata felé fordulunk egy kisebb rendű útra.

Látnivalók az útszakaszon: Tát után a pincesor, az egyre magasabb dombok tetejéről nyíló kilátás, húzós emelkedők és szűk kanyarok.

Tarján-Tata

Amikor Tarjánban először a Tatai út felől érdeklődtem, a helyiek azt mondták, hogy sok helyütt fehér beton van, eléggé csúszik, de ezzel a motorral (enduro) száraz időben simán végig lehet menni. Azóta már sokadszorra járok arra, és csak azt mondhatom, egy-két sárfelhordásos helyre figyelve szinte bármelyik túramotorral végigcsinálható az útszakasz kellemetlenség nélkül. Az eddigieknél szűkebb és rosszabb minőségű útért kárpótol a táj, és a hűsebb időjárás. Ahogy a zárt lombozatú erdőn átmotorozunk, még harminc fok fölött is magához tér a léghűtéses technika. Agostyán előtt van egy arborétum tábla, de mellette csak széttraktorozott sár és egy-két erdei bútor található, nem tudom, működik-e még. Egyszer kiderítem. Egy-két autó azért szokott a környéken parkolni. Az út, követve a táblákat, egyenesen Tata városába visz. A sorompó után a főúton balra (déli irányba) kanyarodva lehet a városba érni.

wp_20160804_13_48_20_pro.jpg

Látnivalók az útszakaszon: Sötét erdők, kis falvak. Tatán az Öreg-tó (tatai vár, vízimalmok, tó körüli sétány vendéglátóhelyekkel, gumikerekű kisvonattal), és a főút másik oldalán az ingyenes látogatható kastélykert (tavakkal vízeséssel, barlanggal, üvegházzal és a kapujában lévő remek cukrászdával). Ha kényelmesen akarsz ebédelni, csak a Tatán lévő látványosságok egyik fele fér bele a programba.

p1070965.JPG

wp_20160904_13_44_40_pro.jpg

Tata-Neszmély

Tatát az 1-es úton, északi irányban hagyjuk el évszaktól függően a kora délutáni órákban. A város határában Szómód, majd Dunaszentmiklós irányába fordulunk. Az erdei és falusi környezetben hegyek között kanyargó szűk úton gyakran találkozni mezőgazdasági gépekkel, bringás csoportokkal, turistákkal. Dunaszentmiklóson az út kétfelé ágazik. Kanyarodj balra, Neszmély irányába! Az út egyre rosszabb, a kilátás viszont egyre jobb lesz. Nem árt vigyázni, mert a gyenge minőségű úton bármikor szembejöhetnek lassan közlekedő, de hatalmas méretű borászati járművek. Ha még lehet fokozni, akkor a borászatot elhagyva még rosszabb lesz az út. Egyes helyeken a beton teljesen fellazult, kavicsos, a lejtő pedig nagyon meredek. Lassan haladva, motorfékkel megtehető az útszakasz túramotorral is, viszont nedves időben, csúszós gumival, két személlyel nem érdemes kockáztatni, inkább fordulj vissza a nagy lejtő előtt, amíg még megteheted. Ideális esetben viszont néhány kilométer múlva egy vasúti átjárónál bukkansz ki, amelyen áthajtva kijutsz 10-es úthoz.00000200.jpg

Látnivalók az útszakaszon: A hegy tetején egy jókora borászati épületkomplexum található, parkolókkal, kiülőkkel és gyönyörű kilátással a Duna völgyébe. A kiírás szerint bort is lehetne venni, illetve a padoknál kóstolgatni annak, aki nem motorral érkezett.

00000198.jpg

Neszmély-Esztergom

A túra legkevésbé élvezetes része a zsúfolt 10-es, majd 11-es úton visszajutni Esztergomba a késő délutáni órákra. Különösebb látványosság nincs, attól eltekintve, hogy néhol az út elég közel halad a Dunához. Ez a körülbelül 35-40 kilométeres útszakasz azért lett közbeiktatva, hogy Budapestet a Dobogókő felől lehessen megközelíteni. Azaz a hétvégi, Balatonról érkező zsúfoltságot kihagyva és az 10-es út elővárosi őrületeit elkerülve lehessen megközelíteni a fővárost. Ha marad időnk, ekkor szoktunk szétnézni és vásárolni Esztergomban vagy Párkányban. A dobogókői út mellett lévő bevásárló komplexumokban nincs akkora zsúfoltság, de ugyanúgy megvehető minden, mint a fővárosban, negyedannyi lökdösődéssel és sorbaállással.terkaval_esztergom_028.jpg

Látnivalók az útszakaszon: Esztergom (királyi vár, bazilika, strand büfé, városközpont, a kálvária és a stációk, Dunahíd és Párkány a túloldalon).

Esztergom-Budapestesztergom_var_bazilika_panorama.JPG

Vissza Dobogókő alatt, Pomáz felé, ahogy indult a túra.

Alapadatok:

Indulás-érkezés: Budapest belvárostól számítva

Táv: 208 km

Motoron töltött idő: körülbelül 4 óra

Min. teljesítményigény: 0,1 Le/kg-tól már élvezhető

Navigáció: Budapest-Pomáz-Pilisszetkereszt-Esztergom-Tát-Tarján-Tata-Dunaszentmiklós-Esztergom-Budapest

eszt_tura.png

Szólj hozzá

budapest fotó motor közlekedés utazás emberek túra szabadidő kirándulás photo photos fénykép fotók arborétum léghűtés motorkerékpár enduro túramotor Magyarország Esztergom Utazás Dunakanyar Tata Dobogókő