Őszi lánctisztítás lánclevétel nélkül
Az őszi lánckarbantartásnak két dologból kell állnia. Egyrészt el kell távolítani a láncra ragadt korábbi szennyeződéseket; másrészt vastag zsírréteggel kell védeni a rozsdásodástól. Ha ezt negyedévente megcsinálod, akkor nagyjából duplájára emelheted a lánc élettartamát, a kenetlen állapothoz képest.
- Keress egy biztonságos betoncsíkot, ahol 10-15 métert előre-hátra tolhatod a motort anélkül, hogy elgázolnának.
- Told ki oda a motort, támaszd le és keresd meg azt a részt, ahol leghosszabban hozzáférsz a lánchoz (ez általában alul van)!
- Bal kezedben fogva a géprongyot tartsd a lánc köré, jobb kézzel pedig fújd be a petróleumos sprayjel jó bőven, de úgy, hogy a hátsó gumira ne kerüljön!
- Ezt követően, ha már látszik, hogy a régi zsíros kosz kezd megengedni, töröld tisztára a láncszakaszt, amennyire csak tudod!
- Ha a láncszakasz tiszta, told előrébb a motort úgy másfél méterrel, hogy a hozzáférés helyén ismét egy koszos láncrész látszódjon, de még egy kisebb rész a már megtisztítottból is, hogy onnan folytathasd a tisztítást.
- Az eddig leírtak szerint tisztítsd végig az egész láncot szakaszonként!
- Minden szakasztisztításnál érdemes a hátsó lánckerék szabadon lévő fogairól is levakarni a zsíros saras mocskot.
- Terepmotornál, ahol a lánc nagyon mocskos, érdemes kétszer is teljesen körbeforgatva megtisztítani. Másodszorra viszont már kell egy viszonyítási pont, pl. a patentszem, hogy mikor ért teljesen körbe a tisztítás.
- Amikor már úgy érzed, hogy a lánc kellőképpen tiszta, hagyd leszáradni a maradék petróleumot (napos időben kb. 15perc-fél óra)!
- A száradást követően pedig a zsírozás jön, a már jól ismert módon, szakaszonként, bal kézben egy tiszta gépronggyal, jobban pedig a zsírzó sprayjel.
- A zsírt a fújást követően érdemes szétkenni a láncon a ronggyal, hogy oda is jusson, amelyik irányból nem tudtad lefújni.
- A teljes lezsírozás után pedig told körbe a motort, hogy a zsír mindenhová bejusson.
- A zsírzó spraynél néhány perc a várakozási idő, amíg a láncon megszilárdul, addig nem érdemes elindulni a motorral.
- Nézd meg a hátsókereket, és ha petróleumos, vagy zsíros lett ne indulj el vele, mert oltári nagyot lehet így esni! Ha letakarítottad, akkor is óvatosan menj egy darabig, míg a nyoma is le nem kopik a lánctisztító szereknek.
Hozzávalók:
- 1 flakon petróleumos spray (pl. WD40)
- 1 flakon zsírzó spray (pl. Mannoil, vagy Prevent)
- 2 db puha géprongy (lehetőleg a saját elhasznált ruháidból, mert a barátnőd/feleséged mindent lát)
(Jelen cikk írója a szakszerűtlen kezelésből eredő meghibásodásokra, balesetekre semmilyen garanciát nem vállal. Tehát, ha valamiben nem vagy biztos, inkább kérdezz meg egy tapasztaltabb motorost!)
/Photos: SplitShire & sutulo , CCO content/