Öt kérdés, amire jobb, ha tudod a választ, mielőtt motort venni indulsz
Könnyű nagyot hibázni az őszi motorvásárláskor – elméleti kérdések
Az ősz hagyományosan a használtmotor-vásárlás és csere ideje, sokan ilyenkor döntik el, milyen vassal kezdjenek neki a következő motoros idénynek. Összeszedtem néhány gondolatot, melyeket megfontolva könnyebben dönthetsz, ha nincs még rutinod az ilyesmiben. Ebben az írásban azokat a kérdéseket veszem sorra, amiket még a motornézegetés előtt érdemes végiggondolni.
Reálisak az igényeim?
Az első s talán legfontosabb kérdés; azaz a pénzednek megfelelő motort válassz! Ha valami túl olcsónak tűnik, ott általában nagyobbak a gondok, még ha gyakran nem is írják le a hirdetők.
Gyakori típussal nehezebb félrenyúlni?
Ha olyan motortípust választasz, amiből legalább öt vagy hat példányt is árulnak elfogadható áron, a környékeden, akkor néhányat végigpróbálva hamar kialakulhat benned egy kép, hogy adott árban milyen minőséget várhatsz el.
Minél újabb annál jobb?
Eddigi tapasztalataim azt mutatják, hogy egy karbantartott, öreg motor sokkal jobb állapotban lehet, mint egy karbantartás nélkül hullára hajtott néhányéves. A jó állapotú 20, de akár 30 éves motorokkal is végig lehet csinálni az idényt, maximálisan egy-két kisebb hibával. Míg egy halálra gyötört 8-10 évest egész nyáron csak egyik szervizből tolhatod a másikba.
Minél nagyobb annál jobb?
Reális keretek közt igen a válasz. A kis köbcentis gépek, tisztelet a kivételnek, általában sokkal rosszabb állapotban kerülnek eladásra, mint nagyobb társaik. Ennek az a magyarázata, hogy azonos igénybevétel mellett, magasabb fordulatszámon pörögnek, így gyorsabban is kopnak, mint a nagyobbak. Túlterhelni, túlhajtani is sokkal könnyebb őket.
Vízhűtés és V-motor. Biztos, hogy ilyet akarok?
Mindkettő technika komoly vonzerővel bír. Plusz lóerők, kevesebb önsúly, jobb súlyelosztás válik lehetővé ezekkel. Viszont az alkatrészek öregedésével párhuzamban komoly problémák forrásait is jelentik.
Egy rosszul karbantartott vízhűtés már egy tizenéves motor üzembiztosságát is nagymértékben fenyegeti.
A V-motoroknál pedig legalább egy henger fokozottabban van kitéve az időjárás viszontagságainak. A nem egyforma hőterhelés hosszú távon egyenlőtlen kopást okoz. Az időjárásnak közvetlenül kitett gyújtó berendezések is jóval hamarabb válnak megbízhatatlanná.