Három motor 300 ezer alatt II. rész - Kawasaki ZZR 400
Ha a régit már meguntad, de márciusban újra nyeregbe akarsz pattanni, akkor már most érdemes jól körbenézni a használtmotor-piacon. E sorozatban megpróbálunk három figyelemreméltó darabot összeválogatni az egyik legnépszerűbb magyar használtjárműves oldal motorkeresőjének segítségével.
Hogy ebben az árkategóriában a nagyobb köbcentis motorokat is szemügyre vehessük (korábbi cikkünk itt), keresési feltételeket módosítani kellett az alábbiak szerint: rendelkezzen magyar forgalmival, legyen legalább 250 köbcentis, legyen rajta tárcsafék és ne legyen régebbi 20 évesnél(!). Sajnos az ezredforduló utáni motorok már egyáltalán nem fértek be ebbe az árkategóriába.
Kawasaki ZZR 400 (1996)
A ZZR-sorozat korának egyik legjobban sikerült túra-sport gépe volt. A 600-astól felfelé beskálázott európai változatok mellé japán belpiacra gyártották a kicsi 400-ast. Többségük a ’90-es évek végén érkezett Magyarországra, mint japánban már lefutott, majd a magyar piacra ismét helyrepofozott gép.
Bármilyen típusú japán négyhengeres 400-ast akkor válassz:
- Ha rövidtávra tervezel. Azaz a nagymotorokra való átszokás könnyebben megy egy 60Le körüli kisebb géppel.
- Ha hosszú távra tervezel. Mert például tetszik a klasszikus forma, vagy praktikus a motor mérete, akkor tudnod kell, hogy a kis köbcentis hengerek sokat pörögnek, gyorsan kopnak a dugók, hengerek és a vezérlés. Ezek cseréje nagyon drága, megközelítőleg ugyanannyi, mint a nagyobb köbcentis négyhengereseknek.
- Nem mindegy kitől veszed. A magas javítási költségek miatt sok a szétbuherált, sufnituning-példány, amik már az eladáskor is alig-alig mennek, ezeket jobb rögtön elfelejteni, ezek a füstokádó pénztemetők gyakorlatilag már javíthatatlanok.
- Ha pillanatnyilag nincs elég pénzed, de később tudsz már a motorra néhány százezret költeni, jó választás lehet. A legtöbb típusnál a váltó és a főtengely jól bírja a valós kilométereket is (nem azt, amit az kilométerórák általában mutatnak), felfúrást, új dugókat, vezérléscserét és esetleg karburátor-javítószettet is igényelnek (na meg egy jó szerelőt!).
- Készülj fel a húsz év alatt javíthatatlanra kopott alkatrészekre! Ennyi idő alatt például egy szimeringház már annyira elkophat, hogy egy szimpla szimeringcsere nem oldja meg az olajfolyást. Ilyenkor egyes alkatrészek még gépműhelyben javíthatók, mások helyett kompletten kell újat venni.
- Készülj fel a rejtélyes hibákra! Amik lehet, hogy nem is olyan rejtélyesek, csak minden előtted lévő tulaj elhanyagolta, inkább továbbadott a gépen a hiba valós orvoslása nélkül. (Ilyen lehet a beázó gyújtás, korrodált testkábelek, vagy az akkuvisszatöltés hiánya miatt folyton lemerülő akkumulátor, vagy hogy egyszerűen kivette valaki a termosztátot, ahelyett, hogy lecserélte volna. Nagyon bosszantó tud lenni, amikor ilyen apróságok miatt töltöd az autópálya szélén a szombat délutánt.)
- Ha költesz rá, tartsd meg! Megcsináltathatod magadnak jóra és szépre, de a kategória javíthatatlanságáról szóló mítoszok és a motor életkora miatt nagyon nehéz lesz reális áron megszabadulni tőle.
Ha egyszer viszont valóban úgy döntesz, hogy egy ilyen pörgős kis masinába beleölöd a pénzt, akkor kitart majd melletted még jó néhány évet. Ezek is éppúgy minőségi japán gépek, mint a nagyobb köbcentis társaik.
(Fotók forrása: hasznaltauto.hu)
Nyomj egy lájkot, ha tetszett!