2016. jan 07.

Megbízható munkagépek - száguldó vadak

írta: freestyle motor
Megbízható munkagépek - száguldó vadak

Soros kéthengeres konstrukciók

A négyütemű városba való motorok listájáról bűn lenne lehagyni a soros kéthengeres konstrukciókat. Ilyen például a már öregecske Kawasaki GPZ 500, a szintén nem mai gyerek, de még könnyen beszerezhető Suzuki GS 500 vagy a túlvilági külsővel felruházott Kawa ER-6n.

GS500.jpg

Az utcára szánt motorok közt e témában két trend mutatkozik. Az egyik a lehető legolcsóbb, Európában 500-as, Japánban 400-as kéthengeres motor legyártása. A Suzuki GS például több mint 20 éven keresztül ugyanúgy nézett ki, és a Honda CB-sorozat egykori soros kéthengeresei is a minimáldesign és az olcsó, de gyengécske (kb. 50 lóerő) léghűtéses blokkok mellett tették le a voksukat.

De az olcsóbb gépek mellett vízhűtéssel szerelt csodamasinákat is gyártanak. Ezek lökettérfogatban és teljesítményben is bőven meghaladják az 500-asokat.

ER6.jpg

A Kawasaki az ER 6n-nél 150 köbcentit pakolt rá és bő 20 lóerőt, na meg kapott egy kifejezetten szép, futurisztikus vázat és egy megosztóan modern elsőlámpa-borítást is.

A Yamaha egészen 850-900 köbcentiig húzta a TDM-sorozat motorjait (80-90 lóerő évjárattól függően) és kényelmes túraenduró vázba ültette. A blokk ez esetben kompakt maradt ugyan, de a hatalmas enduró-test már nehezen fér el a városban. (Maga a gyár sem ezt, hanem XT- és a WR-széria supermotójait ajánlja nagyvárosokba, méghozzá egy újabb csavarral, ugyanis az egyhengeres XT 660 teljesítményét (60 Le) sikerült bőven az olcsó kéthengeres 500-asok fölé tornáznia).

TDM.jpg

És most jöjjön a szokásos előny-hátrány sor: a soros kéthengeres motorok közül a mindennapos városi nyúzásra a legolcsóbb, igénytelen léghűtésesek is tökéletesen elegendőek.

Hátrányuk hogy, a blokkok az átlagoshoz képest még mindig gyengék, 150-től a kb. 200 km/h végsebességig jót kell várni, ha az ember olyan helyre téved, ahol ezt ki lehet használni. Ezzel szemben a motor építési módja az 500-as kategóriában a lehető leggazdaságosabb, az alkatrészárak pedig általában igen kedvezőek.

A 650-es és nagyobb soros motorok, vízhűtéssel kombinálva már komoly teljesítményt tudnak leadni (a hagyományos léghűtéses 4 hengereseknek megfelelőt) és épp a hűtés miatt még kisebb helyet igényelnek, nem rontják a súlyelosztást, nem szélesek. Ezek akár egy kisebb sport V2-essel (például: Suzuki SV 650) is felvehetik a versenyt, akár árban, akár teljesítményben.

Szólj hozzá

motor verseny város olcsó erős alkatrész teljesítmény való léghűtés ütem városba hosszútávú vízhűtés sportmotor súlyelosztás kéthengeres négyhengeres Sport Suzuki Honda Motor szervizelhetőség Yamaha túrázások utcai motor városi motor egyhengeres Suzuki SV 650 V2 Soros kéthengeres konstrukciók Megbízható munkagépek - száguldó vadak Kawasaki GPZ 500 Kawasaki ER-6 Yamaha TDM CB Honda CB 500-as Lóerő Motorok