Megbízható munkagépek - száguldó vadak
Soros kéthengeres konstrukciók
A négyütemű városba való motorok listájáról bűn lenne lehagyni a soros kéthengeres konstrukciókat. Ilyen például a már öregecske Kawasaki GPZ 500, a szintén nem mai gyerek, de még könnyen beszerezhető Suzuki GS 500 vagy a túlvilági külsővel felruházott Kawa ER-6n.
Az utcára szánt motorok közt e témában két trend mutatkozik. Az egyik a lehető legolcsóbb, Európában 500-as, Japánban 400-as kéthengeres motor legyártása. A Suzuki GS például több mint 20 éven keresztül ugyanúgy nézett ki, és a Honda CB-sorozat egykori soros kéthengeresei is a minimáldesign és az olcsó, de gyengécske (kb. 50 lóerő) léghűtéses blokkok mellett tették le a voksukat.
De az olcsóbb gépek mellett vízhűtéssel szerelt csodamasinákat is gyártanak. Ezek lökettérfogatban és teljesítményben is bőven meghaladják az 500-asokat.
A Kawasaki az ER 6n-nél 150 köbcentit pakolt rá és bő 20 lóerőt, na meg kapott egy kifejezetten szép, futurisztikus vázat és egy megosztóan modern elsőlámpa-borítást is.
A Yamaha egészen 850-900 köbcentiig húzta a TDM-sorozat motorjait (80-90 lóerő évjárattól függően) és kényelmes túraenduró vázba ültette. A blokk ez esetben kompakt maradt ugyan, de a hatalmas enduró-test már nehezen fér el a városban. (Maga a gyár sem ezt, hanem XT- és a WR-széria supermotójait ajánlja nagyvárosokba, méghozzá egy újabb csavarral, ugyanis az egyhengeres XT 660 teljesítményét (60 Le) sikerült bőven az olcsó kéthengeres 500-asok fölé tornáznia).
És most jöjjön a szokásos előny-hátrány sor: a soros kéthengeres motorok közül a mindennapos városi nyúzásra a legolcsóbb, igénytelen léghűtésesek is tökéletesen elegendőek.
Hátrányuk hogy, a blokkok az átlagoshoz képest még mindig gyengék, 150-től a kb. 200 km/h végsebességig jót kell várni, ha az ember olyan helyre téved, ahol ezt ki lehet használni. Ezzel szemben a motor építési módja az 500-as kategóriában a lehető leggazdaságosabb, az alkatrészárak pedig általában igen kedvezőek.
A 650-es és nagyobb soros motorok, vízhűtéssel kombinálva már komoly teljesítményt tudnak leadni (a hagyományos léghűtéses 4 hengereseknek megfelelőt) és épp a hűtés miatt még kisebb helyet igényelnek, nem rontják a súlyelosztást, nem szélesek. Ezek akár egy kisebb sport V2-essel (például: Suzuki SV 650) is felvehetik a versenyt, akár árban, akár teljesítményben.