Kilenc jótanács veterán motor vásárlásához
Három motor 300 ezer alatt III. rész – Suzuki es 750
Valódi nagymotort 300 ezer alatt? – na ez már szinte képtelenség. De a tapasztalat azt bizonyítja, hogy néha (!) meglepően jó állapotú 25-30 éves gépeket is ki lehet fogni. Némi felújítás ebben a kategóriában viszont kötelező. E sorozatban (hivatkozások a sorozat első és második részéhez) megpróbáltunk három figyelemreméltó darabot összeválogatni az egyik legnépszerűbb magyar használtjárműves oldal motorkeresőjének segítségével.
Aki ilyen korú motor vásárlására adja a fejét, jobb ha nem a felújítottak között válogat. Egy komoly felújítás ugyanis költséges, azokat a gépeket nem 200-300 ezer forint körüli áron kellene keresni. A barkácstehetség ideig-óráig ugyan csodákra képes, de a csillogó lakk alól hamar kibuggyan a rozsda, a frissen töltött telók néhány kilométer után szivárogni kezdenek és a legmodernebb gyertyákat is hamar belepi a korom.
Suzuki GSX 750 korának egyik legmegbízhatóbb és jóindulatúbb motorja volt. Külleme azonban már a ’80-as évek derekán is elavultnak számított. Ezt persze a gyáriak is észrevették, ezért alkották meg belőle a Target Design cég közreműködésével ’80-as évek kultikus modelljét, a Katana-sorozatot. Egyszerű, négyhengeres konstrukciója, időtállósága és robosztus, mai motorokhoz nem hasonlítható külseje miatt választottam ezt a típust.
Ezért aki ilyen motort szeretne a következőkre törekedjen:
- Egységes kinézetre: nem olyan nagy baj, ha az ülés repedt, ha alatta eredeti alkatrészek rejtőznek és a váltó is könnyen kapcsol.
- Semmilyen karcoló, zakatoló hangot, innen-onnan feltörő füstöt ne hanyagolj el!
- Egyszerű konstrukciót válassz: ezek ugyanis könnyebben javíthatók, azonos műszaki állapot mellett. (Pl. egy léghűtés, 8 szelep, soros elrendezésű motor rendbe szedése jóval olcsóbb, mint egy vízhűtéses, 16 szelepes V4-esnek, mivel sokkal kevesebb a meghibásodásra hajlamos alkatrész van benne.)
- Egy régi 750-es túramotornak egyes alapjáraton elkuplungolva szépen el kell indulnia egy személlyel, minden erőlködés nélkül. (Ezt azonban a kereskedők is tudják, ezért állítják feljebb a kopott motorok alapjáratát.)
- A 30 éves gumialkatrészek azonnal cserére szorulnak! A gumikat, telószimeringeket , még csak-csak kicserélik eladás előtt, de nem úgy a sokkal veszélyesebb hibákat produkáló főtengely-szimeringeket.
- Nagy mennyiségű javító paszta (fekete vagy narancssárga), beletört csavarok, egységes olajszivárgás mindenhonnan, mind a „Ne vedd meg!” kategóriába sorolják a motort.
- A váltó legyen tökéletes, a vázon nem lehet törés (fűrészelés!) vagy hegesztés. Többször kapcsold végig, hogy beveszi-e az összes fokozatot (könnyedén!), a vázat nem érheti semmi károsodás.
- A ’80-as évek motorjainak jó részét megeszi a 95-ös benzin. Jobb ha tudod, hogy a 98-as szuperbenzinre tervezett csapágyak hamar összekoppannak a mostani üzemanyagoktól.
- És még egy jó tanács, ha körbenézted a motort, semmiképp ne vedd meg azonnal, kérj legalább egy fél órát, hogy átgondold magadban, mennyit is kell majd még rá költeni, (időt és pénzt) hogy olyan legyen belőle, amilyet te szeretnél. (Egyébként a második harmadik azonos konstrukciójú és életkorú motort átnézve már nagyjából tudni fogod, hogy mit várhatsz el az adott árkategóriában.)
(Photos: hasznaltauto.hu)
Ha teszett, nyomj egy lájkot!